
________________________________________________________________ 

__________________________________________________________________________________ 

ABA Investigation Report – Today Tonight broadcast by ATN on 3 March 2004 

 

Investigation Report 1416 
 

 

File No: 2004/0962 
 

Licensee Channel Seven Sydney Pty Ltd 
 

Station ATN 7 
 

Type of Service Commercial Television 
 

Name of Program Today Tonight 
 

Date/s of Broadcast 3 March 2004 

Relevant 
Legislation/Codes 

Clauses 4.3.1 and 4.3.11 of the Commercial Television Industry 
Code of Practice 1999  

 

 



 
 

ABA Investigation Report – Today Tonight broadcast by ATN on 3 March 2004 2 

The complaint 
On 3 June 2004 the Australian Broadcasting Authority (the ABA) received an unresolved 
written complaint from the Commonwealth Government agency, Centrelink, regarding the 
‘Welfare Debt Watchdog’ segment in the Today Tonight program broadcast on 3 March 2004 
by Channel Seven Sydney Pty Ltd (the licensee). 

The complainant raised concerns relating to the general presentation and structure of the 
report, and alleged that specific facts were not presented accurately and viewpoints were not 
represented fairly. 

The complainant contacted the licensee directly with the complaint, and the licensee initially 
undertook to provide an on-air clarification of the matter. This undertaking was subsequently 
withdrawn by the licensee. 

The complainant also raised concerns about matters that are not covered by either the 
Broadcasting Services Act 1992 (the Act) or the Commercial Television Industry Code of 
Practice 1999 (the code). As such, these matters have not been addressed in this report, 
including concerns relating to the alleged activities of journalists when collecting information 
for the segment. 

 

The program 
The Today Tonight current affairs program segment entitled ‘Welfare Debt Watchdog’ 
reported on Rod Whyte, a former Centrelink employee, who now runs a business assisting 
Centrelink customers with overpayment debts attributed to Centrelink errors. 

The segment included a highly critical report by the Today Tonight reporter, who made the 
following assertions: 
• the processing error rate at Centrelink is extremely high and many people find themselves 

in debt to the Government Agency through no fault of their own 
• Centrelink had overpaid $5.6 billion over the last five years 
• allegations by the daughters of a former Centrelink customer, Mrs [X], that their mother’s 

suicide was a result of Centrelink’s continual pressure on her to find a job, and 
• Centrelink refused to provide the appropriate financial assistance to Mrs [X]. 
The segment was approximately four and a half minutes in duration. A full transcript of the 
broadcast is provided in Appendix A of this report. 

 

Code provisions 
For the purposes of this report, the relevant provisions are clauses 4.3.1 and 4.3.11 of the 
Commercial Television Industry Code of Practice 1999 which provide: 

In broadcasting news and current affairs programs, licensees: 
 

4.3.1 must present factual material accurately and represent viewpoints fairly, 
having regard to the circumstances at the time of preparing and 
broadcasting the program; 

  […] 



 
 

ABA Investigation Report – Today Tonight broadcast by ATN on 3 March 2004 3 

4.3.11 must make reasonable efforts to correct significant errors of fact at the 
earliest opportunity. 

The ABA notes that a significant proportion of the report constituted the expression of 
opinions and viewpoints. Implications, inferences and the expression of opinions and 
viewpoints do not constitute factual material and therefore are not relevant to the accuracy 
obligations imposed by clause 4.3.1 of the code. 

 

Assessment 
The ABA sought a videotape of the segment from the licensee and comments in relation to 
the report’s compliance with relevant provisions of the code. 

The ABA considered the following allegations made by the complainant: 
• in terms of the segment’s compliance with the code requirement in clause 4.3.1 to present 

factual material accurately: 
1. The segment’s description of Mr Whyte as one of Centrelink’s highest ranking 

officers and former Chief Fraud Investigator 

2. The claim that Mr Whyte quit Centrelink in disgust at the huge number of 
mistakes and 

3. The claim made by the reporter that Centrelink refused to grant sickness 
benefits to Mrs [X] 

• in terms of the segment’s compliance with the Code requirement in clause 4.3.1 to 
represent viewpoints fairly: 

4. The portrayal of a woman’s $35,000 overpayment debt as a Centrelink error 

5. The allegation that Centrelink’s continual pressure resulted in Mrs [X]’s 
suicide and 

6. No effort was made to allow Centrelink to respond to the suicide allegations. 

• The ABA also considered the segment’s compliance with the Code requirement in clause 
4.3.11 to correct significant errors of fact at the earliest opportunity. 

 

Issue 1.  Did the licensee present factual material accurately? 
1. The segment’s description of Mr Whyte as one of Centrelink’s highest ranking officers 

and former Chief Fraud Investigator 
Complainant’s submission 

In their letter of complaint to the ABA, dated 3 June 2004, the complainant asserted: 
Centrelink claim that Today Tonight’s description of Mr Whyte as being one of 
Centrelink’s highest-ranking officers and a former Chief Fraud Investigator was 
inaccurate because: 
o Mr Whyte’s position when he left Centrelink was EL1. This is the lowest classification in 

the leadership group; and 
o Mr Whyte never held any position within Centrelink which involved fraud investigation 

and there is not now, nor has there ever been a position titled Chief Fraud Investigator. 



 
 

ABA Investigation Report – Today Tonight broadcast by ATN on 3 March 2004 4 

Licensee’s submission 

In their response to the ABA’s request for comments, dated 30 July 2004, the licensee 
asserted: 

Mr Whyte was a member of the Centrelink ‘leadership group’, which we understand 
makes him a high ranking employee; and 
 
Although ‘Chief Fraud Investigator’ was not actually Mr Whyte’s official title, we 
understand that he was involved in projects relating to over payment issues. 

In a further submission, the licensee made the following comment: 
Given that Centrelink employs more than 27,000 staff, we do not believe that a 
description of Mr Whyte as being ‘one of the highest ranking officers’ is inaccurate 
purely because there are 86 Centrelink employees that had a higher rank than Mr Whyte.  
 

Finding 
The ABA finds that factual material in the broadcast of 3 March 2004 about Mr Whyte’s 
seniority and title of his former position with Centrelink were not presented accurately. 
Accordingly, the licensee breached clause 4.3.1 of the code. 

 
Reasons 
The report included the following statements (emphasis added by ABA): 

Naomi Robson: For years we’ve been bringing you stories about monumental Centrelink 
bungles. Bungles that have often left battling Australians thousands of dollars 
out of pocket. Well now one of Centrelink’s highest-ranking officers has 
come out to expose the mistake-ridden system. But more importantly he 
wants to help and he’s more than willing to take Centrelink head-on. Michelle 
Tapper has the story. 

Michelle Tapper: This is the man Centrelink fears. Their former Chief Fraud Investigator 
who knows more about their blunders than they do. 

There is no dispute between the two parties that Mr Whyte was a former Centrelink employee 
and that he belonged to Centrelink’s ‘leadership group’. 

While Mr Whyte was a member of Centrelink’s ‘leadership group’, his classification was the 
lowest within that group and he was not one of Centrelink’s highest ranking officers as 
described in the broadcast. An average viewer would have drawn a different conclusion from 
the story based on the description of Mr Whyte. 

Centrelink’s Annual Report 2002–031 provides details of all Australian Public Service 
employees within Centrelink. As of 30 June 2003, Centrelink employed 1491 staff at the 
Centrelink 4 Band (EL1 & EL2). A further 86 employees were employed above this level at 
the Senior Executive Service (SES) grade. 

Thus, an average viewer would understand from the description of Mr Whyte as ‘one of 
Centrelink’s highest ranking officers’ that he was a member of the Senior Executive Service, 
and not an officer at the Centrelink 4 Band. As such, the average viewer would consider that 

                                                
1  http://www.centrelink.gov.au/internet/internet.nsf/ar0203/index.htm 



 
 

ABA Investigation Report – Today Tonight broadcast by ATN on 3 March 2004 5 

Mr Whyte was privy to high-level management information and would have a particular 
insight into Centrelink’s business practices. 

Furthermore, Mr Whyte was described in the segment as Centrelink’s former Chief Fraud 
Investigator. The ABA understands that there has never been a position in Centrelink with 
this title. 

 
2. The claim that Mr Whyte quit Centrelink in disgust at the huge number of mistakes 
Complainant’s submission 

In the letter of complaint to the ABA, the complainant asserted that Mr Whyte gave a personal 
reason for leaving Centrelink, unrelated to his work at Centrelink. 
Licensee’s submission 

In their response to the ABA’s request for comments, the licensee asserted: 
… it is frequently the case that employees do not communicate to their employer the 
reason for their departure, due to many factors such as: 
o the desire to obtain a good reference; 
o the avoidance of confrontation; and 
o not wanting to damage relationships with colleagues and associates. 
o  

Finding 
The ABA finds that factual material relating to the reason for Mr Whyte’s departure from 
Centrelink was presented accurately. Accordingly, the licensee did not breach clause 4.3.1 of 
the code. 

 

Reasons 
The report included the following statements (emphasis added by ABA): 

Michelle Tapper: Rod Whyte worked for Centrelink for 13 years. He quit disgusted by the 
huge number of mistakes. 

The licensee has submitted to the ABA, that an employee may not communicate to their 
employer the reason for their departure due to a number of other considerations. Although Mr 
Whyte may have given his former employer, Centrelink, a personal reason for leaving this 
does not, in itself, rule out a possibility that he had other motives for resigning. Therefore the 
reporter’s interpretation that ‘Rod Whyte quit Centrelink in disgust at the huge number of 
mistakes’ was plausible, based on the information she had before her. 

Further, since leaving Centrelink Mr Whyte has established a business named ‘Welfare 
Watchdog’, which offers a service investigating debts for Centrelink customers.  Statements 
made by Mr Whyte during the course of the segment would suggest that he was dissatisfied 
with the high number of Centrelink errors. This is reinforced by comments on Mr Whyte’s 
‘Welfare Watchdog’ website: 2 

After contacting us, many of our clients have also managed to have their payments 
corrected and future debts prevented because of faulty advice, incorrect processing or 
misinterpretation of legislation. And let’s not forget your ongoing dealings with 

                                                
2  http://www.welfarewatchdog.com.au 



 
 

ABA Investigation Report – Today Tonight broadcast by ATN on 3 March 2004 6 

Centrelink ... you'll also find that you will be armed with information that will help 
prevent errors in your payment that are typically caused by Centrelink mistakes.  
 

3. The claim made by the reporter that Centrelink refused to grant sickness benefits to 
Mrs [X] 

Complainant’s submission 

The complainant submitted that: 
The program stated that Centrelink refused to put Mrs [X] on sickness benefit. In fact, the 
customer was on Newstart Allowance Incapacitated, the payment you refer to as sickness 
benefit, at the time of her death. 

Licensee’s submission 

In their response to the ABA’s request for comments, the licensee did not specifically address 
this matter. 

 
Finding 
The ABA finds that factual material in the statement that Centrelink refused to grant sickness 
benefits to Mrs [X], was not presented accurately. Accordingly, the licensee breached clause 
4.3.1 of the code. 

 
Reasons 
Centrelink does not have a sickness benefit payment per se. The benefit known as sickness 
allowance was phased out in 1996 and replaced by Newstart Allowance (Incapacitated). From 
this date, people who were temporarily incapacitated for work due to illness were granted 
Newstart Allowance (Incapacitated).3 

Mrs [X] was receiving Newstart Allowance (Incapacitated) at the time of her death. 
Therefore, Mrs [X] was receiving ‘sickness benefits’ at the time of her death. 

 
Issue 2.  Did the licensee represent viewpoints fairly? 
4. The portrayal of a woman’s $35,000 overpayment debt as a Centrelink error 
Complainant’s submission 

In their letter of complaint to the ABA the complainant asserted: 
The customer’s debt was related to her failure to report earnings. The Today Tonight 
reporter had in her possession a letter from Centrelink to the customer, which provided 
enough information to establish that fact, yet this was completely ignored in the report 
and the customer’s debt was portrayed as a Centrelink error. 
 

Licensee’s submission 

In their response to the ABA’s request for comments, the licensee did not specifically address 
this matter. 

                                                
3  Australian Parliamentary Library – Social Security Payments for the Unemployed, the Sick and those in Special Circumstances, 1942 to 

2003, http://www.aph.gov.au/library/pubs/online/special.htm 



 
 

ABA Investigation Report – Today Tonight broadcast by ATN on 3 March 2004 7 

Finding 
The ABA finds that viewpoints were represented fairly in the portrayal of a customer’s 
$35,000 Centrelink debt. Accordingly, the licensee did not breach clause 4.3.1 of the code. 

 

Reasons 
The report included the following statements (emphasis added by ABA): 

Mrs [Y]: Centrelink claims that I have been overpaid $35,000. 

Michelle Tapper: Mrs [Y] is just one of many who’ve been slapped with a whopping bill 
from Centrelink. But they tell us she didn’t report income while receiving 
welfare. 

Mrs [Y]: Centrelink said not to worry about overpayments seeing that they would be in 
touch with the tax department at the end of every year. 

Michelle Tapper: Now they are taking $100 a fortnight from her salary. 

Mrs [Y]: To me the whole situation is a nightmare. 

Rod Whyte: Even though it may have been a Centrelink mistake it’s still a debt to the 
Commonwealth that must be repaid back. 

It appears that the existence of Mrs [Y]’s Centrelink debt is not disputed. The reporter stated 
that Centrelink advised Today Tonight that the debt arose due to the failure of Mrs [Y] to 
report income while receiving welfare payments. The Centrelink viewpoint, that the error was 
due to Mrs [X]’s failure to report earnings, has been represented fairly. 

It is Mr Whyte who maked the statement, ‘[e]ven though it may have been a Centrelink 
mistake it’s still a debt to the Commonwealth that must be repaid back’. This reflects Mr 
Whyte’s opinion and that it was not presented as factual material. 

The ABA further notes that Mr Whyte qualifies the statement in question by his use of the 
word ‘may’. The ABA considers that this qualification identifies the statement as Mr Whyte’s 
opinion, and the average viewer would interpret the statement as such and would be able to 
exercise their judgement in this regard. 

The ABA has no evidence to suggest that the viewpoints of the interviewees were not 
represented fairly. While the complainant may dispute comments made by these interviewees, 
this in itself does not mean that the licensee represented their viewpoints unfairly. 

 
5. The allegation that Centrelink’s continual pressure resulted in Mrs X’s suicide 
Complainant’s submission 

In their letter of complaint to the ABA the complainant asserted: 
The story included an allegation, attributed to the daughters of a former Centrelink 
customer, that their mother’s suicide was as a result of Centrelink’s continual pressure on 
her to find a job. Centrelink rejects that allegation. 
 

Licensee’s submission 

In their response to the ABA’s request for comments, the licensee asserted: 



 
 

ABA Investigation Report – Today Tonight broadcast by ATN on 3 March 2004 8 

The relevant statements were clearly the viewpoints of Mrs [X]’s three daughters. In our 
opinion, those viewpoints were accurately and fairly portrayed. 
Today Tonight does regret that, as a matter of courtesy, Centrelink was not asked to 
comment on this matter when their comments were sought in relation to other aspects of 
the segment. However, we do not believe that this failure was a breach of the Codes. 
[… ] 
The [X] family genuinely believe that Centrelink treated their mother in a manner 
inappropriate for someone in an emotionally unstable state of mind, and that this 
ultimately was a factor contributing to their mother’s decision to take her own life. 
 

Finding 
The ABA finds that the viewpoints of Mrs [X]’s three daughters were represented fairly. 
Accordingly, the licensee did not breach clause 4.3.1 of the code. 

 

Reasons 
The report included the following statements (emphasis added by ABA): 

Michelle Tapper: [A] and her sisters [B] and [C] are devastated. They believe their mother 
suicided as a result of Centrelink’s continual pressure on her to find a 
job. Despite medical evidence to prove she was unfit to work because she was 
chronically depressed. 

Daughter 
of Mrs [X]: They should have actually sent her to a psychiatrist within Centrelink. 

Michelle Tapper: Their mother, 55-year-old Mrs [X], became depressed when she lost her job 
after 25 years at the same biscuit factory. 

Daughter 
of Mrs [X]: She was disoriented, couldn’t focus, was very emotional and sometimes 

crying because of her illness. 

Michelle Tapper: Centrelink’s solution – they wanted Mrs [X] to take a job in the laundry of a 
local hospital starting at 2.00 am. She declined because of her mental state. 

Daughter 
of Mrs [X]: Just let down, disappointed that such a large company that’s meant to help 

people who have provided 25 years of work for this country have let her down 
so badly. 

Michelle Tapper: Centrelink refused to put Mrs [X] on sickness benefits. Her depression 
got worse and within 6 months she took her life. 

Section 4 of the code sets out the provisions regarding news and current affairs programs and 
clause 4.1 outlines the objectives of section 4, which include the aim to ensure that news and 
current affairs programs are presented accurately and fairly.   

Clause 4.4.1 provides that news must be presented fairly and impartially However, this 
provision does not apply to current affairs programs. Thus, there is no requirement under the 
code for current affairs programs to be neutral, nor does it require a licensee to present all 
viewpoints.  However, the code does require that when viewpoints are presented, they are 
presented fairly. 



 
 

ABA Investigation Report – Today Tonight broadcast by ATN on 3 March 2004 9 

The ABA considers the statement, ‘they believe their mother suicided as a result of 
Centrelink’s continual pressure on her to find a job’ to be the reporter’s presentation of views 
expressed to her in interviews by Mrs [X]’s daughters. The average viewer would interpret the 
statement as such and would be able to exercise their judgement in this regard. 

The ABA has no evidence to suggest that the reporter’s presentation of viewpoints expressed 
to her by Mrs [X]’s daughters was not represented fairly. While the complainant may dispute 
comments made by these interviewees, this in itself does not mean that their viewpoints were 
represented unfairly. 

 
6. No effort was made to allow Centrelink to respond to the suicide allegations 

Complainant’s submission 

In their letter of complaint to the ABA the complainant asserted: 
No effort was made to inform Centrelink who was being interviewed for the segment or 
to allow Centrelink to respond to the suicide allegations. 
Centrelink supports public scrutiny of our organisation and, where warranted, criticism. 
However the media has a responsibility to ensure accuracy, fairness and balance in its 
coverage of issues. These principles certainly do not appear to be reflected in Today 
Tonight’s reporting of Centrelink matters. 
 

Licensee’s submission 

In their response to the ABA’s request for comments, the licensee asserted: 
Today Tonight does regret that, as a matter of courtesy, Centrelink was not asked to 
comment on this matter when their comments were sought in relation to other aspects of 
the segment. However, we do not believe that this failure was a breach of the codes. 
Section 4.3.1 of the code does not require that all viewpoints on a particular matter be 
included within a program. It only requires that those viewpoints that are included be 
fairly represented and not used out of context or distorted by editing. 
 

In an additional submission the licensee’s contentions included the following: 
Centrelink’s opinion or point of view in relation to the claims made by the [X] family was 
not sought and was not canvassed at all within the segment. Therefore … the ABA is 
seeking to impose an obligation on current affairs programs to seek ‘salient’ viewpoints 
and to include those viewpoints within the segment. We do not believe that the code 
contains any such obligation.  
 

Finding 
The ABA finds that the licensee did not represent viewpoints fairly as the broadcast created 
an impression that Centrelink had been given an opportunity to comment on the allegation 
about Mrs [X]’s suicide but had elected to say nothing. Accordingly, the ABA finds that the 
licensee breached clause 4.3.1 of the code. 

 
Reasons 
The segment dealt with three key issues, which in order were: 

1) Mrs [Y]’s overpayment 



 
 

ABA Investigation Report – Today Tonight broadcast by ATN on 3 March 2004 10 

2) Allegation that Mrs [X]’s suicide was a result of Centrelink’s pressure on her to 
find a job and 

3) Centrelink’s error rate. 

Centrelink’s comments were provided in relation to the first and the third matters, however, 
Centrelink’s comments were not provided in relation to the second matter. This could have 
given the impression to a reasonable viewer that Centrelink had been provided with an 
opportunity to comment on all three matters, but had chosen to remain silent in relation to the 
second matter. 

In their submission to the ABA, the licensee claimed that ‘the ABA is seeking to impose an 
obligation on current affairs programs to seek ‘salient’ viewpoints and to include those 
viewpoints within the segment’. The ABA considers that this finding does not have this 
effect, as the requirement is only that action be taken to represent viewpoints fairly. In this 
regard, the licensee did not represent viewpoints fairly, as a reasonable viewer could have 
construed from the way the matters were presented in the segment that Centrelink had been 
given an opportunity to comment on the adverse allegation about Mrs [X]’s suicide and had 
elected to say nothing. This could have been prevented, for example, by way of an appropriate 
statement, when the adverse allegation was being made in the segment, to the effect that, 
‘time did not permit us from obtaining Centrelink’s comments on this matter’. 

 

Issue 3.  Has the licensee made reasonable efforts to correct significant 
errors of fact at the earliest opportunity? 
Complainant’s submission 

Centrelink informed Today Tonight on 5 March 2004 that: 
• Mr Whyte’s position when he left Centrelink was EL1. This is the lowest classification in 

the leadership group 
• Mr Whyte never held any position with Centrelink which involved fraud investigation and 

there is not now, nor has there ever been, a position titled Chief Fraud Officer 
• Mr Whyte gave a personal reason for leaving Centrelink, unrelated to his work at 

Centrelink. 
In addition, the complainant noted that, in relation to the case of Mrs [X], the broadcast had 
included the claim that, ‘Centrelink refused to put Mrs [X] on sickness benefit’. The 
complainant submits that that this was not the case and that, in fact, at the time of her death 
Mrs [X] was receiving an allowance known as Newstart Allowance (Incapacitated) which is 
the payment the program refers to as ‘sickness benefit’.  

 

Licensee’s submission  
In its response to the ABA’s request for comments, the licensee asserted that it did not believe 
that the segment in question contained a significant error of fact. It stated however, that: 

… Seven did initially offer to broadcast a clarification, as a courtesy, for not asking 
Centrelink for comments in relation to the [X] family’s claims. However, we do not 
believe that this failure amounted to a significant error of fact that would require a 
correction under the code.  
 



 
 

ABA Investigation Report – Today Tonight broadcast by ATN on 3 March 2004 11 

In addition, the licensee noted that the offer to broadcast a clarification was made in circumstances 
where Seven had offered to broadcast a clarification in relation to a separate story on Centrelink (a 
segment entitled, ‘Ruthless Centrelink’ and broadcast on 18 December 2003). In this regard the 
licensee said: 

The offer to run [a] clarification was really only made in light of the fact that Today 
Tonight would already be doing one clarification. Not asking an organisation for their 
comments, in the absence of a factual inaccuracy, i[s] not the kind of matter we would 
normally consider to warrant an on air clarification. 
 

Finding 
The ABA finds the inaccuracies were not significant errors of fact that require correction at 
the earliest opportunity. Accordingly, the licensee did not breach clause 4.3.11 of the code. 

 
Reasons 
Clause 4.3.11 requires that licensees must make reasonable efforts to correct significant errors of 
fact in news and current affairs programs at the earliest opportunity. In applying this code 
requirement, the ABA has taken the view that the circumstances in which a licensee was likely to 
be expected to make a correction include those where: 

• following a broadcast, it would be obvious to the licensee prima facie, that the material is 
inaccurate or  

• an inaccuracy has been drawn to its attention by a complainant or another person 
following the broadcast. 

The ABA has reached a finding that there are two errors of fact: 
• representing Mr Rod Whyte as Centrelink’s former Chief Fraud Investigator and one of 

their highest ranking officers and 
• alleging that Centrelink refused to grant sickness benefits to Mrs [X]. 
 
The ABA has considered whether the licensee should have corrected these inaccuracies at the 
earliest opportunity. In order to determine this, it must first be established whether these were 
significant errors of fact. 

On the first matter, the ABA considers that the representation of Mr Whyte as a former Chief 
Fraud Investigator and one of Centrelink’s highest ranking officers is not a significant error of fact 
as it would have been unlikely that an average viewer would have drawn a different conclusion in 
the context of the story as a whole. 

On the second matter, the ABA considers that the claim that Centrelink refused to grant sickness 
benefits to Mrs [X] is not a significant error of fact as it would have would have unlikely that 
information to the contrary would have led an average viewer to a different conclusion when 
viewing the story as a whole. 

 



 
 

ABA Investigation Report – Today Tonight broadcast by ATN on 3 March 2004 12 

Action taken by the licensee 
 
The ABA notes that in response to the breach findings, the licensee has taken the following steps: 

• it will provide a copy of the decision to key personnel involved in news and current 
affairs, along with an explanation of the decision and directions to ensure that future 
programs are consistent with the ABA’s findings in this matter. 

The ABA considers this action addresses the compliance issues raised by the investigation and will 
continue to monitor the licensee’s performance in this regard, particularly in relation to clause 
4.3.1 (accuracy of factual material and fair representation of viewpoints). 

 

Decision 
The Australian Broadcasting Authority determines for the above reasons that in the broadcast 
of the ‘Welfare Debt Watchdog’ segment on the Today Tonight program of 3 March 2004, the 
licensee of ATN, Channel Seven Sydney Pty Ltd:  

• breached clause 4.3.1 of the Commercial Television Industry Code of Practice 1999 by 
not presenting factual material accurately in describing Mr Whyte as one of Centrelink’s 
highest-ranking officers and a former Chief Fraud Investigator 

• did not breach clause 4.3.1 of the code as factual material was presented accurately in 
relation to the claim that Mr Whyte had left Centrelink as he was disgusted by the large 
number of mistakes; 

• breached clause 4.3.1 of the code by not presenting factual material accurately in stating 
that Centrelink had refused to grant sickness benefits to Mrs [X] 

• did not breach clause 4.3.1 of the code as viewpoints were represented fairly in the 
portrayal of a customer’s $35,000 Centrelink debt 

• did not breach clause 4.3.1 of the code as viewpoints were represented fairly in relation to 
the opinions of Mrs [X]’s daughters that their mother’s suicide was as a result of 
Centrelink’s continual pressure on her to find a job 

• breached clause 4.3.1 of the code as viewpoints were not represented fairly as comment in 
relation to the suicide allegations were not sought from Centrelink and 

• did not breach clause 4.3.11 of the code as the inaccuracies were not significant errors of 
fact that required correction at the earliest opportunity. 

 

 

 

 

 

 



 
 

ABA Investigation Report – Today Tonight broadcast by ATN on 3 March 2004 13 

 

 

The Common Seal of the 
Australian Broadcasting Authority 
was affixed to this document in 
the presence of: 

 

___________________________  _______________________________ 

Signature of Member    Signature of Member/General Manager 

 

___________________________  _______________________________ 

Name  (please print)    Name  (please print) 
 
Dated this 28 day of April 2005. 
 

 



 
 

ABA Investigation Report – Today Tonight broadcast by ATN on 3 March 2004 14 

Appendix A 
Today Tonight, 3 March 2004 

Transcript of segment entitled ‘Welfare debt watchdog’ 
 

Naomi Robson: This man is the ‘Mr Fixit’ of all Centrelink complaints. What a job he’s 
got because hundreds of thousands of furious Australians have been 
victims. And you’ll meet the ex-Centrelink inspector who’s joined our 
team shortly. 

 

Naomi Robson: For years we’ve been bringing you stories about monumental 
Centrelink bungles. Bungles that have often left battling Australians 
thousands of dollars out of pocket. Well now one of Centrelink’s 
highest-ranking officers has come out to expose the mistake-ridden 
system. But more importantly he wants to help and he’s more than 
willing to take Centrelink head-on. Michelle Tapper has the story. 

Rod Whyte: The error rate for Centrelink is extremely high. 

 

Michelle Tapper: This is the man Centrelink fears. Their former Chief Fraud Investigator 
who knows more about their blunders than they do. 

Rod Whyte: In some aspects of Centrelink processing the error rate for Centrelink is 
96%. 

Michelle Tapper: Rod Whyte worked for Centrelink for 13 years. He quit disgusted by 
the huge number of mistakes. Now he wants to help hapless victims of 
this bungling bureaucracy and has spent the past six months analysing 
their annual reports and external audits. 

Rod Whyte: There’s various ways that Centrelink makes mistakes, certainly 
processing, mis-keying information. 

Michelle Tapper: By Rod’s calculations Centrelink has overpaid $5.6 Billion during the 
last 5 years and that means almost 2.5 million people have been lumped 
with debts owing to Centrelink. And in many of those cases Rod says it 
was the department’s fault in the first place. 

Mrs [Y]:  Centrelink claims that I have been overpaid $35,000. 

Michelle Tapper: Mrs [Y] is just one of many who’ve been slapped with a whopping bill 
from Centrelink. But they tell us she didn’t report income while 
receiving welfare. 

Mrs [Y]: Centrelink said not to worry about overpayments seeing that they 
would be in touch with the Tax Department at the end of every year. 

Michelle Tapper: Now they are taking $100 a fortnight from her salary. 

Mrs [Y]: To me the whole situation is a nightmare. 



 
 

ABA Investigation Report – Today Tonight broadcast by ATN on 3 March 2004 15 

Rod Whyte: Even though it may have been a Centrelink mistake it’s still a debt to 
the Commonwealth that must be repaid back. 

Michelle Tapper: [A] and her sisters [B] and [C] are devastated. They believe their 
mother suicided as a result of Centrelink’s continual pressure on her to 
find a job. Despite medical evidence to prove she was unfit to work 
because she was chronically depressed. 

Daughter 
of Mrs [X]: They should have actually sent her to a psychiatrist within Centrelink. 

Michelle Tapper: Their mother, 55 year-old Mrs [X], became depressed when she lost 
her job after 25 years at the same biscuit factory. 

Daughter 
of Mrs [X]: She was disoriented, couldn’t focus, was very emotional and 

sometimes crying because of her illness. 

Michelle Tapper: Centrelink’s solution – they wanted Mrs [X] to take a job in the laundry 
of a local hospital starting at 2.00am. She declined because of her 
mental state. 

Daughter 
of Mrs [X]: Just let down, disappointed that such a large company that’s meant to 

help people who have provided 25 years of work for this country have 
let her down so badly. 

Michelle Tapper: Centrelink refused to put Mrs [X] on sickness benefits. Her depression 
got worse and within 6 months she took her life. 

Daughter 
of Mrs [X]: It had an incredible effect. I mean we’ve lost our mother. It’s very hard 

to put into words what that’s like. Especially because I’m getting 
married and I’m not going to have my mother there. 

Michelle Tapper: Rod Whyte is now investigating how Centrelink handled Mrs [X]’s 
case. 

Rod Whyte: Its an enormous amount of frustration. The anguish and distress. 

Michelle Tapper: In a statement to us Centrelink insists, in fact boasts, its accuracy rate is 
almost 97% and it routinely checks information with other government 
departments like the Tax Office. 

Rod Whyte: Any information you give to Centrelink – you make sure you get a 
photocopy of information you give and get Centrelink to date stamp it. 

Michelle Tapper: And Rod warns more pain is still to come among the 6.3 million 
Australians on welfare. Which is why he’s now wanting to help those 
who find themselves in trouble through no fault of their own. 

Rod Whyte: They have lost their heart. I hope they find it – let me tell you. I hope 
they find it someday. 

 

 


